Uudenvuodenlupauksia

Hyvää uutta vuotta 2015!

Columbian yliopiston opettaja Tal Gross kirjoittaa Washington Postissa aikovansa kieltää opiskelijoiden läppäreiden käytön luennoillaan. Kirjoitus ei suinkaan ollut ensimmäinen käsinkirjoittamisen puolustus saati ensimmäinen paheksuva roiskaus (keskittymiskykyä alentavien/oppimistuloksia heikentävien jne.) läppäreiden ja täppäreiden suuntaan. Somen opettajaryhmissä tämäntyyppisiä kannanottoja on jaettu ja kommentoitu viime vuoden aikana paljon. Kuten syksyllä kirjoitin, keskustelu polarisoituu usein mustavalkoiseksi huutokisaksi tvt-uskovaisten ja tiukan linjan kriitikkojen välillä. Noista huutokisoista on (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) jäänyt puuttumaan seuraava, mielestäni tärkeä pointti:

Kyllä, laitteiden käyttö saattaa heikentää keskittymiskykyä ja näin ollen oppimistuloksia oppitunneilla. Olen huomannut tämän opettajana itsekin. Pitäisikö siis laitteiden käyttö oppitunneilla kieltää?

Ei. Ellei sitä sitten kielletä myös työelämässä, vapaa-ajalla, politiikassa, harrastus- ja järjestötoiminnassa, ostosten tekemisessa ja viranomaisasioissa.

Mitä sitten asialle pitäisi tehdä ja kenen?

Tvt:n mielekäs opiskelukäyttö on oppilasta aktivoivaa, innostavaa, yhteisöllistä ja oman oppimisen omistajuutta kehittävää. Pelkkä luennointi yhdistettynä läppäreihin ON potentiaalisesti katastrofaalinen yhdistelmä. Olen itsekin aiheesta blogannut ja verkko on pullollaan pedagogisia ideoita oppilaslähtöiseen laitteiden käyttöön, joten tässä vain summa summarum: Jotta tvt:n oppimiskäyttö olisi mielekästä, täytyy kehitellä ja käyttää työtapoja, jotka vievät oppilaan huomion pois somessa haahuilusta ja laittavat hänet itse toimimaan oman oppimisensa eteen.

Kaikki ei tietenkään aina mene niin kuin on suunnitellut. Kaikki me sähköisiä työtapoja paljon käyttävät opettajat olemme törmänneet tilanteeseen, jossa pedagogisesti monipuolisesti suunnitellulla, oppilasta aktivoivalla oppitunnilla joku vain lääppii somekanaviaan ja on onnellisen pihalla tunnin aiheesta. Silti ratkaisu ei ole laitteiden kieltäminen, joten palaamme alkukysymykseen: kenen pitäisi tehdä ja mitä?

Jälkimmäisestä en ole ihan varma, mutta ensimmäisestä olen: meidän opettajien pitäisi. Meidän velvollisuutemme on saada oppilas oppimaan tässä maailmassa tarvittavia taitoja, ja yksi niistä taidoista nyt sattuu olemaan kyky työskennellä, vaikka digihoukutuksia leijailee ympärillä. Tästä päästäänkin uudenvuodenlupauksiini, jotka toivottavasti antavat ideoita siihen, mitä ongelmalle voisi tehdä. Tänä vuonna siis lupaan:

- puhua oppilaiden kanssa enemmän oppimisesta, keskittymisestä ja laitteiden (hyvistä ja huonoista) vaikutuksista niihin ja tämän myötä:

- rohkaista oppilaita tarkkailemaan omaa oppimistaan ja laitteiden käyttöään ja etsimään itselle sopivaa työskentelytapaa. Toiset saavat paljon aikaiseksi, vaikka tsekkaisivat Twitterin muutaman minuutin välein, toiset tarvitsevat täyden työskentelyrauhan. Näinhän se on työelämässäkin…

- vedota toisten huomioon ottamiseen: muissa maailmoissa surffaileva oppilas voi viedä paitsi oman, myös ympärillä istuvien työrauhan

- puuttua asiaan, kun huomaan laitteen vievän jonkun oppilaan keskittymiskyvyn täysin tai toistuvasti muualle

- olla selkeämpi ohjeissani: kun ohjelmassa on kasvokkaista keskustelua, johon ei liity mitään raportointia, pyydän oppilaita laittamaan laitteet sivuun ja vastaavasti kun laitteita tarvitaan, sanon ääneen, että laitteita tarvitaan taas opiskelukäyttöön

Välillä tuntuu, että kasvatus tvt:n opiskelukäyttöön on meille opettajille kuin seksivalistus: vähän kiusallinen aihe, josta ope olisi mieluummin puhumatta ja toivoo, että ne nuoret jotenkin vaan jo hallitsisivat nämä asiat. Mutta eivät he hallitse. Ja silloin meidän opettajien on tartuttava toimeen. On turha kiukutella, syytellä nuoria tai kieltää Grossin tavoin laitteiden käyttö kokonaan.

 

One thought on “Uudenvuodenlupauksia

  1. Pingback: Uudenvuodenlupauksia | Ideaoppi | Tablet opetuk...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>