Oppimisen palveluiden top 10

Matleena Laakso haastoi äänestämään kymmenen parasta oppimisen työkalua. Jane Hart kerää vuoden 2014 top 100 -listaa parhaillaan. Valintani (ei paremmuusjärjestyksessä) kymmeneksi parhaaksi oppimisen työkaluksi ovat niitä, joita myös käytän eniten.

1. Google Drive

Ilman tätä en tulisi toimeen. Muistiinpanoni, diani, kurssisuunnitelmani ja opiskeluohjeeni ovat täällä ja täältä niitä jaan ja linkitän sopiviin paikkoihin. Käytän Google Drivea, kun tarvitsen yhteismuistiinpanoalustan opiskelijoille kurssin ajaksi tai vaikkapa itsearviointitaulukon koko ryhmälle yksilöllisen oppimisen projektiin. Google Drivessa ollaan tehty prosessiesseitä, ryhmätöitä, tutkimusprojektin ideointia sekä sähköistä portfoliota.

2. Todaysmeet

Käytän Todaysmeetia paljon sen helppouden vuoksi. Kurssin alussa ennakko-odotusten kartoitusta, uuden aiheen tiimoilta mieleen nousevia kysymyksiä, hätätilanteessa vaikka pariväittelyn areenana (kun Moodle-tunnukset on olleet hukassa tai muut vaihtoehdot muuten vain pettäneet)…Parasta oli, kun opiskelijat spontaanisti loivat Todaysmeettiin huoneen, jonne he keräsivät argumentteja luokassa kasvokkain käytävää väittelyä varten. Koko 15 opiskelijan ryhmä ei olisi päässyt yhtä aikaa ääneen, mutta verkossa valmistelu onnistui, vaikka itse väittely suullisesti käytiinkin.

3. Facebook

Ehdoton erityisesti ammatillisen verkostoitumisen ja kollegiaalisen tuen välineenä! Viime vuonna suljetut ryhmät olivat myös opiskelijoiden kanssa käytössä, ja mahtava etu perinteisiin oppimisympäristöihin verrattuna oli opiskelijoiden tavoittamisen helppous. Facebookin ryhmään linkkaamani uutinen tai lehtijuttu keräsi puolessa tunnissa kommentteja, kun taas perinteisissä oppimisympäristöissä saan huhuilla yksikseni.

4. Explain Everything

Olen käyttänyt tähän mennessä itse opetusvideoiden / videoluentojen tekoon, mutta tällä viikolla kokeilussa on ensimmäinen projekti, jossa opiskelijat tekevät EE:lla videon. Sytyin tälle hitaasti, mutta nyt olen aivan ihastunut helppouteen – ilman tällaista työkalua ei minunlaiseni ei-nörtti onnistuisi varmaan videoita tekemään.

5. YouTube

Sekä materiaalipankkina (esim. Crash Course to World History) että omien ja opiskelijoiden videoiden julkaisukanavana. Kun aloitin julkaisemisen YouTubeen, ei tarvinnut enää miettiä, onko video liian iso esim. Moodlessa jaettavaksi. Tarvittaessa tilin saa salaiseksi, hyvä plussa opetuskäytössä.

6. WordPress

Olisin valinnut tähän blogit ylipäänsä, mutta koska jokin täytyi nimetä, otin WordPressin, jolla tämäkin blogi on tehty. Blogit ovat Facebookin ohella toinen kollegiaalisen tuen, vinkkien jaon, uuden oppimisen ja kokemusten reflektoinnin areena. Opiskelijoiden kanssa ollaan myös yhteiskuntaopin kurssilla kirjoitettu blogia ja saatu koulun ulkopuolisia kommentoijia.

7. Evernote

Aina mukana kulkeva muistio opetusideoille, linkkivinkeille, kuville…Suunnittelen ja jaan Evernoten kautta myös tehtäviä opiskelijoille. Kuvien upotus esim. dokumenttitehtävään onnistuu mielestäni paremmin kuin Google Drivessa. Iloitsen myös siitä, että monet opiskelijat ovat alkaneet itsenäisesti käyttää Evernotea sähköisenä portfolionaan, johon tekevät kaikki opiskelutyöt ja sitten linkkaavat niitä tarvittaessa vaadittaviin paikkoihin jaettavaksi.

8. Padlet

Tyhjä seinä verkossa :) Käytän paljon 2-5 hengen ryhmien yhteismuistiinpanojen areenana esimerkiksi luennon tai videonkatselun yhteydessä. Kaikkien kontribuution näkee yhdellä vilkaisulla, mukaan saa kuvia ja muistiinpanolaatikoita voi järjestellä mieleisekseen kokonaisuudeksi jälkeenpäin.

9. Popplet

Tähänkin olisin valinnut oikeastaan sähköiset miellekarttaohjelmat ylipäänsä, mutta meillä opiskelijat ovat ottaneet Poppletin omakseen ja tekevät sillä selkeitä, helposti jaettavia miellekarttoja.

10.  Twitter

Ennen kaikkea ammatillisen verkostoitumisen välineenä ja uusimpien koulu- ja tvt-uutisten aarreaittana. Nyt kun hashtagien ihmeellinen maailma alkaa kunnolla avautua, myös suoraan yhteiskuntaopin opetuksessa opiskelijoiden kanssa.

Moodle ja Pedanet ovat paljon käyttämiäni työkaluja, jotka eivät listalle päässeet. Moodle ja Pedanetin vanha versio kankeuden vuoksi ja uusi Pedanet (epäreilusti!) siksi, että se on minulla vasta kokeilussa, enkä voi siitä vielä hyvää arviota tehdä. Jokin oppimisympäristö on mielestäni kuitenkin välttämätön, sillä koen, että tarvitaan yksi selkeä paikka, johon allaolevilla työkaluilla tehty työ kootaan yhteen. No, Facebookin suljettu ryhmä on toimittanut myös kurssin oppimisympäristön virkaa, joten yksi oppimisympäristökin on tavallaan listalla.

Linkatkaa omia listojanne kommenttikenttään tai Facebookin ryhmään Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa! Olisi mielenkiintoista nähdä suomalaisten opettajien suosikkityökaluja ja erityisesti perusteluja niille.

One thought on “Oppimisen palveluiden top 10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>